Netwerken
We zijn lid van nationale en internationale netwerken van alternatieve geschillenregeling
Indien het geschil niet onder onze bevoegdheid valt, bezorgen we het aan de bevoegde organisatie.
Er bestaan verschillende instanties om u te helpen:
In België
- www.ombudsman.be, netwerk van ombudsmannen en bemiddelaars
- De consumentenombudsdienst, bevoegd voor een geschil tussen een consument en een handelaar
- Belmed, een online-platform om uw klacht te behandelen, opgericht door de overheid
In Europa
- FIN-NET, voor een geschil met een Europese financiële instelling
- Onlinegeschillenbeslechting van de Europese Commissie, voor de aankoop van producten via internet
Wisselwerking met overheidsinstellingen
De wetgeving voorziet een informatiestroom van de Ombudsman naar de overheidsinstellingen. Deze gaat gepaard met het beroepsgeheim en wordt aangewend met het oog op consumentenbescherming.
Andere nuttige links
- Assuralia : Beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen
- Brocom
- BVK : Beroepsvereniging van het krediet
- BVS : Belgische Vereniging van Schaderegelaars
- BVVM : Beroepsvereniging van Verzekeringsmakelaars
- BZB : Beroepsvereniging voor zelfstandige bank- en verzekeringsbemiddelaars
- Datassur
- Extranet: Ombudsman van de Verzekeringen
- Feprabrel : Fédération des Courtiers d'assurances et d'intermédiaires financiers de Belgique
- Fedris
- FVF : Federatie voor Verzekerings- en Financiële tussenpersonen
- FSMA: Autoriteit voor Financiële Markten en Diensten
- Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds - Tariferingsbureau Auto
- International Network Financial Services Ombudsman Schemes : The Info Network
- Nationale Bank van België
- Wikifin